Coucou les amis! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Yoerike Rijkers - WaarBenJij.nu Coucou les amis! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Yoerike Rijkers - WaarBenJij.nu

Coucou les amis!

Blijf op de hoogte en volg Yoerike

02 April 2014 | Frankrijk, Marseille

Hier weer een berichtje met de Franse aanhef die jullie van me gewend zijn ;) Het plan was een maandje extreme winter/werken/skiën, drie weekjes Nederland en dan door naar 12 weken extreme zomer/strand/zon. In Berwang heb ik inderdaad gewerkt en een paar dagen geskied, maar van extreme winter was (zeker aan het einde) geen sprake meer. Ook hier is van extreme zomer nog weinig te merken, maar het strand is al wel met een klein bezoekje vereerd ;-) Wacht, bij het begin beginnen!

De laatste dagen in Berwang heb ik niks meer geschreven, maar om een lang verhaal kort te maken: het was een mega chille maand (thanks lieve collega’s!), ik heb heerlijk geskied, in de zon gezeten en nóg meer lekker gegeten. Punt ;-) M’n drie weken in Nederland heb ik besteed aan koffie/thee drinken en taartjes eten met vrienden, leuke dingen doen met Allicht, hockeyen en nog meer leuke dingen doen. Heerlijk relaxt, zo’n combo van welcome home and goodbye feestjes, en wel fijn om een korte ‘pauze’ te hebben voordat ik aan m’n volgende avontuur begon!

Met kleffe zweethandjes kwam ik dinsdagochtend aan op het vliegveld in Eindhoven. En nee, dat kwam niet door de extreme temperaturen of zenuwen, maar door het feit dat er file (?!) was in Veghel. Gelukkig stond het vliegtuig er nog, en na een vlucht van 1,5u kon ik weer voet aan land zetten in mijn geliefde Frankrijk. Bij aankomst in Marseille was het tijd voor de navette aéroport-centre ville, die je in 25 minuutjes naar la Gare Saint Charles brengt, midden in de stad. Daar moest ik een metrokaart regelen. Niet zo moeilijk zou je zeggen, maar dankzij het feit dat ik een kopie moest hebben van m’n studentenkaart (ik had dat ding nota bene in m’n hand, maar voor de baliemedewerkster was dat niet voldoende..) voelde ik me weer he-le-maal in Frankrijk. Na een tochtje metro en bus vond ik de grand portail blanc waar Sylvie me over had verteld, en werd ik erg hartelijk onthaald door m’n proprio’s (lang leve die afkortingen!), ontzettend lieve mensen. Ook m’n huisgenoten zijn erg gezellig! ’s Middags ben ik even naar het strand gelopen (zo’n fantastisch mooie blauwe zee op 10-15 min lopen!), en daarna heb ik een flinke tour gemaakt door de Carrefour (grande surface! zo een waar je verdwaalt) dus ik kon m’n favo Franse producten weer in m’n panier doen! Bij thuiskomst stelde Morgane voor om een drankje te gaan doen, dus daar zat ik, amper gearriveerd, met een glaasje wijn, zonnetje op m’n gezicht en uitzicht op het strand. Could be worse! Deze apéro hebben we thuis fijn voortgezet. Kaasjes, worst, brood en vin rouge, j’aime! Toen de rest thuiskwam hebben we wat gegeten en daarna ben ik met Gwen, Morgane en Gauthier naar de ‘barathon’ (kroegentocht) gegaan. Daar maakte ik voor het eerst kennis met de Vieux Port, het centrum van de stad, waar we heerlijk buiten van biertjes hebben genoten (oke, tikje fris). In het daglicht schijnt het nog mooier te zijn, maar nu vond ik het al magnifique!

Vandaag had ik m’n eerste werkdag, en na een busritje door een fantastische groene omgeving zijn we totaal volgens Frans gebruik begonnen met (tromgeroffel….) ETEN! Eerst een fijne uitgebreide lunch dus, en toen kreeg ik een rondleiding door de Kedge Business School. Het is een erg mooi groot gebouw, met naast de gebruikelijke collegezalen en la cafet’ ook een aantal gangen met lokalen van les assos (‘verenigingen’). Elk van deze clubjes heeft dus een specifiek doel, eentje voor sport, eentje voor mode, eentje voor foto’s/filmpjes van feesten, eentje voor de Kedge Business School kleding en ga zo maar door. Ik hoor dus een beetje bij Marketing Méditerranée, en als Junior Entreprise genieten wij van een net wat mooier kantoor dan de meesten (lees: soort aquarium bij de ingang van de school, vele malen groter, lichter, luxer en mooier dan de andere associations!). Toen was het tijd om plaats te nemen op een van de flexplekken. Een paar minuten later bleek dat zowel de oude als de nieuwe ‘Responsable Internationale’ naar de les moest, dus ze konden me eigenlijk niks uitleggen over de gang van zaken. Ik heb wat kleine (vertaal)taakjes gekregen, maar mocht gaan zodra ik klaar was. Aan m’n werkdagen van 5u kon ik best wennen, maar dit waren er amper 2 ;-) Maar goed, niet slecht voor het begin al ga ik het vast snel drukker krijgen! Ook hoop ik de komende dagen wat meer te zien van deze stad, ben erg nieuwsgierig naar het centrum en alle andere mooie dingen die hier te zien zijn!

Heerlijk om te merken hoeveel mensen bij mijn vertrek vroegen of ik weer blogs ging bijhouden! Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat deze mensen ook allemaal lezen wat ik hier neerschrijf, en het niet zien als een soort bezigheidstherapie ;-)

Goed, tot zover de indrukken van de eerste 36u. Ik was van plan zo ‘ns op tijd m’n bed in te duiken (concentreren op dat Frans de hele dag is nog behoorlijk fatigant! ) maar Gauthier trekt nú een flesje wijn open! Proost!

A la prochaine!

  • 03 April 2014 - 19:57

    Cleo:

    UIteraard worden de mooie verhalen gelezen. Wat dat betreft heb je misschien ook een beetjke je roeping gemist. Ondanks het feit dat ik niet zo'n lezer ben boeien de verhaaltjes me ontzettend. Het leest erg prettig weg.

    Super dat de eerste indrukken weer erg positief zijn. Mooie kamer (via Whatapp), leuke huisgenoten en fijne collega's bij MM.

    Veel plezier komende weken!!!!!!!!

  • 04 April 2014 - 17:00

    Oma:

    Hoi Yoeriek,

    Weer een leuk verhaaltje!!
    Fijn dat de eerste indrukken weer erg positief zijn. Het zal best weer een fijne tijd voor jou zijn in La Douce France. Maak er wat van!!
    Groetjes van Oma


  • 05 April 2014 - 14:47

    Opa:

    zo'n soort leventje hebben wij in Boekel ook. alleen iets mider zon op dit moment, maar wel vin rouge, kaasje en worstjes.
    Mooi dat het meteen weer goed bevalt ( jij valt trouwens regelmatig met je kont in de boter zo te lezen).
    Je verhaaltjes worden gretig gelezen, wat dat betreft ben ik het met Cleo eens: korte verhalen schrijven had ook je vak kunnen zijn.
    Maak er iets moois van meissie, de komende maanden. En wat je ook doet: A tout peche misercorde.
    (De streepjes boven de letters kan ik niet gevonden krijgen.)
    Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Marseille

Yoerike

M'n avontuurtjes in het buitenland ;-)

Actief sinds 15 Mei 2010
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 25977

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 29 Juni 2014

Marketing Mediterranée!

12 Februari 2014 - 12 Maart 2014

Grüß Gott!

13 Juli 2012 - 23 December 2012

Nothing Toulouse!

01 Augustus 2011 - 21 Augustus 2011

Revenir chez Les Escaliers

12 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Vakantiebaantje bij Les Escaliers de la Combe

Landen bezocht: