SOLEIL! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Yoerike Rijkers - WaarBenJij.nu SOLEIL! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Yoerike Rijkers - WaarBenJij.nu

SOLEIL!

Blijf op de hoogte en volg Yoerike

27 April 2014 | Frankrijk, Marseille

Mijn paasweekend is nogal rustig verlopen. Voor mij geen uitgebreide brunches, familie uitjes en meer van dat soort dingen (thanks voor alle Instagram foto’s guys, jaloers!), maar wilde mezelf desalniettemin verwennen met een lekker croissantje. En ik had wél een echte Franse, lekker puh! Behalve een paar rondjes hardlopen ben ik zaterdagmiddag in de stad een wafel gaan eten met Céline en Laurent, een Belg die een weekendje in Marseille was. Heb eindelijk eens duidelijk het verschil kunnen horen tussen Frans-Frans en Belgisch-Frans, maar bovenal was het erg gezellig! ’s Avonds ben ik (voor de verandering) naar Cassis gegaan met Morgane. Leuk restaurantje, maar toen er een of ander vies beest in de visrisotto van Morgane zat, was m’n eetlust toch wel wat verminderd.. Positief puntje is dat we vervolgens een fles wijn en een digestiefje aangeboden kregen, naast 1000 maal excuses. Heel chill gekletst ook, en dat met uitzicht op het mooie haventje en de zonsondergang in Cassis, could be (a lot!) worse! Zondagochtend werd ik verrast door iets wat ik nog niet eerder had gezien in Marseille. Elke ochtend word ik namelijk wakker met een strak blauwe lucht en een fijn zonnetje. Uitgerekend op Eerste Paasdag was het Grijs, met een hoofdletter G. Oke, ik ben wellicht wat verwend de afgelopen weken, maar dit was écht Grijs. Wel heel gezellig om effe te Skypen met de hele familie Witlox die aan het paas-brunchen waren! Met Anaïs heb ik een flinke stadswandeling gemaakt, en ben ik toch nog op plekjes geweest die ik niet had gezien. Leuk! Toen ik thuiskwam had Morgane een groot chocolade paasei meegenomen, mij hoor je niet klagen! Maandagochtend heb ik weer ‘ns een grote ronde hardgelopen, en met mij de helft van de Marseillais. My lord wat was het druk op het strand en in Parc Borély! Geloof dat ik niet de enige was die een licht schuldgevoel had overgehouden aan Paas-lekkernijen! Dat paasei stond er dus nog steeds, en onder het genot van Men in Black 1 en 2 hebben wij deze vakkundig verorberd (lees: binnen een uurtje..). Deels uit een tikje schuldgevoel, maar eigenlijk vooral omdat het ineens best lekker weer was, zijn we daarna weer gaan hardlopen. Voor de een de tweede keer op één dag, voor de ander de tweede keer in 3 jaar. Verschil moet er wezen ;-)

Oke, dat mensen op straat niet voor je aan de kant gaan op het troittoir, daar ben ik inmiddels aan gewend. Maar zelfs als het regent, en jij als enige zonder paraplu loopt, gaan mensen met hun kingsize paraplu NIET aan de kant! Zeldzaamheid ook als iemand voor je aan de kant gaat terwijl je aan het hardlopen bent. Don’t get me wrong, Fransen blijven heerlijke mensen, maar toch, haha! Wel blijft het ontzettend grappig om op elk uur van de dag Fransen met stokbroden te zien. Mochten die dingen om wat voor reden dan ook ‘ns verdwijnen of verboden worden, dan stort het hele land in geloof ik!

M’n vrije dag heb ik besteed aan hardlopen, boodschappen doen (twee volle tassen groente en fruit voor 9.13, me happy!), en ZONNNN! Vooral dat laatste best veel, het was namelijk geweldig weer dus ik ben met een boek in de zon gaan liggen. Moet zeggen dat m’n gezicht licht gloeide ’s avonds, maar wat heb ik van de zon genoten! Ook ben ik in de stad nog wat gaan drinken met Marion, maar op de terugweg bleek dat er (voor de verandering) weer een soort protest/staking was, dus het verkeer was één groot drama. Nu is de enige manier om thuis te komen de bus (of auto, maar die hadden we niet), en aangezien deze ook door dit drukke verkeer heen moet, besloten we te gaan lopen (30-35 min). Klein detail: ik had nieuwe sandaaltjes aan. No need to say dat ik bij thuiskomst geen stap meer kon zetten en dat een blaar van ongeveer 5 cm nu mijn voet siert ;-) Ach, weer wat extra sport gehad zullen we maar zeggen!

Dit weekend was ook weer erg chill. Bij thuiskomst vrijdag ben ik met Marion gaan kijken bij hun nieuwe appartementje. En al vind ik het ontzettend jammer dat Marion en Gauthier niet meer veel hier gaan zijn, het appartementje is erg leuk! Ook was ik getuige van het enoooorm landradige proces van gas en elektriciteit aanvragen in Frankrijk (ruim een uur lang wachtmuziekjes en drie keer terugbellen..) ’s Avonds was er weer een wedstrijd van Olympique de Marseille, en dit keer weet ik dat ze speelden tegen Nantes en dat de uitslag 1-1 was. Iets beter opgelet dan de vorige keer dus! Zaterdag ben ik met Céline en een groepje naar een van ‘les calanques’ geweest (VERPLICHT opzoeken op Google Images). Een normale weg daarheen is er niet, dus degelijk schoeisel is aan te raden om te beginnen aan de wandeling van ongeveer een uur. Geen tochtje met mooie aangelegde wegen, maar rotsen en steile smalle paden. Maar my god, dat is het zó waard! Echt prachtige uitzichten, strakblauwe heldere zee, en een heerlijk zonnetje! Ik heb me afzijdig gehouden, maar er werd zelfs al gezwommen in de Middellandse Zee, mmmm :D Ontzettend fijne middag dus, jammer alleen dat m’n huid gisteravond op sommige plekjes een tikje rood zag.. Ach, vandaag is het alweer bruin! ’s Avonds was er nog een feestje waar ik ‘ns niet de enige was voor wie Frans geen moedertaal is! Er was ook een Duitse jongen, maar Duits en Frans afwisselen na een aantal glaasjes wijn en Pastis is bepaald geen eitje, haha! Toch heb ik maar besloten om vandaag niet mee naar het strand te gaan, wilde ik de huid van 'la tomate néerlandaise' (thanks guys) niet aandoen.

Nog drie daagjes werken en dan komen mama en Marelke! En oh lord, wat heb ik daar zin in! Leg die bikini's en jurkjes voor overdag maar klaar, en neem een dikke trui mee voor 's avonds haha. Alvast excuses voor het feit dat ik jullie de oren van de kop ga kletsen, lijkt me zó fijn om ‘ns effe Nederlands te praten en jullie alle prachtige plekjes van deze stad en de omgeving te laten zien!

Fijne zondag nog allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Marseille

Yoerike

M'n avontuurtjes in het buitenland ;-)

Actief sinds 15 Mei 2010
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 25874

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 29 Juni 2014

Marketing Mediterranée!

12 Februari 2014 - 12 Maart 2014

Grüß Gott!

13 Juli 2012 - 23 December 2012

Nothing Toulouse!

01 Augustus 2011 - 21 Augustus 2011

Revenir chez Les Escaliers

12 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Vakantiebaantje bij Les Escaliers de la Combe

Landen bezocht: