Encore 10 jours... - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Yoerike Rijkers - WaarBenJij.nu Encore 10 jours... - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Yoerike Rijkers - WaarBenJij.nu

Encore 10 jours...

Blijf op de hoogte en volg Yoerike

19 Mei 2014 | Frankrijk, Marseille

Het was toch weer effe wennen dat ik geen bezoek over de vloer heb gehad deze week ! Desalniettemin heb ik een heerlijk weekje achter de rug. Op stage weinig nieuws, ik heb écht ongeveer alles af wat ik af kan hebben, met nog 1,5 week te gaan. Lekker op tijd dus, haha! Verder doe ik doordeweeks meestal niet zoveel ’s avonds, even naar het strand, beetje chillen met huisgenoten in de woonkamer en lekker koken, not bad! Van Game of Thrones begrijp ik nog steeds zeer weinig, maar gelukkig is ons andere favorietje errug gemakkelijk te volgen. Les Marseillais à Rio is namelijk een soort Jersey Shore maar dan met vage typetjes uit Marseille die Brazilië onveilig maken, prima vermaak na m’n stagedagje! Niet alleen in Les Marseillais à Rio, maar in het algemeen valt het me op dat er hier bizar veel gescholden wordt. Putain en merde zijn bijna net zo gebruikelijk als bonjour en au revoir! Het was me al bekend dat Fransen wat meer in het ‘nu’ leven dan wij Nederlanders bijvoorbeeld qua relaxedheid, maar ook wordt er hier vele malen meer gerookt (sigaretten maar ook véél wiet!) en zijn tatoeages bijna regel in plaats van uitzondering. Gezondheidsrisico’s op latere leeftijd of een rimpelhuidje met wat vage gekleurde vlekken worden niet echt belangrijk gevonden, zo lijkt het althans.

Nu ik het heerlijke (strand)weer hier bijna gewoon begon te vinden, was het vandaag echt ‘temps de merde’ (zoals een echte Française zou zeggen). Grijs, wind, wat regen en amper 20 graden, niet echt wat ik hier gewend ben! Maar Marseille zou Marseille niet zijn als er tussendoor tóch telkens wat zonnestraaltjes kwamen. Ook kan ik jullie niet echt meer jaloers maken met foto’s van mooi weer, want ook in het Noorden komt de lente/zomer eraan! Ik heb maar wat naar jullie gestuurd, vond het verdelen van de zonneschijn wel zo vriendelijk ;-)

Verder geniet ik telkens weer van m’n tripje naar de supermarkt, met uitgebreide schappen lekkere dingen om heerlijke diners, salades, en allerlei baksels mee te maken. Heer-lijk! De meest Nederlandse producten in de supermarkt zijn Senseo en Heineken, en deze staan in Nederland ook niet bekend als de lekkerste koffie en bier..

Het weekend werd vrijdag ingeluid door de verjaardag van Gwen, mijn huisgenootje. Samen met de rest heb ik boodschappen gedaan en daarna hebben we een uitgebreid hapjes-diner klaargemaakt. Broodjes met camembert en peer, mozzarella/rauwe ham en tomaat, worstjes, chips, olijfjes, tzatziki, zelfgemaakte tonijnsalade en zo kan ik nog wel even doorgaan (maak ik jullie nu tóch nog jaloers?!) Bij een verjaardag hoort natuurlijk een taart, en omdat mijn huisgenoten mij altijd vanalles zien bakken, werd ik gevraagd wat in elkaar te draaien. Het werd een peer-chocolade crumble en (zonder overdrijven) die was goddelijk! Daarna kwamen er nog wat vrienden van Gwen en zijn we nog naar een ‘boîte’ geweest. Het boogjesplafond deed een beetje Mestreechs aan, was leuk! De muziek was goed, en het gezelschap nog beter, dus dat was een erg mooie avond! Zaterdag was de ultieme dag om naar een leuk festivalletje te gaan in het park niet ver van mijn huisje. Het was een kunst-achtig festival met een redelijk hoog hippie-gehalte, maar daardoor niet minder chill! ’s Avonds was de housewarming van Gauthier, mijn huisgenoot die ongeveer 2 weken geleden verhuisd is. Gezien de heftig-heid van de vrijdagavond bleef het een kalm feestje, maar wel altijd leuk om met iedereen bij te kletsen over de voorgaande avond! Grappig wel, dat me 2x op één dag werd gevraagd of ik geen Française ben! Mijn accent is kennelijk niet echt thuis te brengen, maar de onthulling dat ik niet uit Frankrijk kom, bleek voor een aantal verrassend. Leuk complimentje ;-) Al een tijdje ging het over Sport Beach, een soort mini-resort aan het strand niet ver van waar ik woon. Ik was er nog nooit geweest, maar de brunch op zondagochtend was geweldig, zo werd me verteld. Hoog tijd dus om dat eens uit te gaan proberen! Een leuk tafeltje vlak aan het zwembad, prachtig restaurant met nog mooier terras en een heerlijk zonnetje maakten het eten nóg een tikje lekkerder denk ik! Céline en ik hebben dus onze buikjes flink rond gegeten aan homemade pancakes met crème de marron en sirop d’érable, charcuterie, saladebuffet, fruit, quiches, warm buffet, Franse kaas, allerlei taarten en andere desserts en ga zo maar door! Ook mijn favorietjes, de pains aux raisins waren van de partij! Met telkens een korte pauze na elk bordje hebben we tot een uurtje of 15 gegeten en daarna zijn we op het strand geploft om uit te buiken. Het kleurverschil tussen mijn armen/benen en buik/rug is namelijk abnormaal groot, dus hoog tijd om daar een beetje aan te werken. ’s Avonds zijn we weer naar het festival gegaan en hebben we genoten van ondergaan de zon in het park, dat direct grenst aan de zee.

Nog 10 dagen en dan kom ik alweer naar Nederland! Heel dubbel gevoel moet ik zeggen. Op stage is echt weinig te doen nu, maar het leventje hier in m’n vrije tijd bevalt me wel! Aan de andere kant is het goed dat ik naar huis kom, maar het blijft een tikje raar.. 29 mei om 16u land ik op Nederlandse bodem, en kan ik nog eventjes genieten van het ULV, zin in! Komend weekend ga ik weer een nieuwe stad ontdekken, ik ga namelijk met Céline naar Lyon! Ook ontzettend veel zin in moet ik zeggen! Hopelijk is het weer morgen weer zoals ik hier gewend ben, zou een tikje jammer zijn als m’n bruine velletje er in de laatste week weer af regent! Verder hoop ik dat ik de komende dagen nog tijd heb voor een tripje naar de Calanques, Cassis en/of Aix, naast natuurlijk een laatste rondje langs m'n favo plekjes in het centrum van Marseille. Leuk om te horen dat er veel mensen zijn die mijn blogs volgen, geeft me veel energie, dus thanks daarvoor! Ik kruip lekker met een kopje thee op de bank, Flikken Maastricht van afgelopen vrijdag terugkijken!

Gros bisous et à très vite!

  • 24 Mei 2014 - 14:28

    Opa:

    wat zal het jou afvallen als je weer in Nederland bent. Niettemin, weer van harte welkom op Boekelse bodem.
    Groetjes, Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Marseille

Yoerike

M'n avontuurtjes in het buitenland ;-)

Actief sinds 15 Mei 2010
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 25852

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 29 Juni 2014

Marketing Mediterranée!

12 Februari 2014 - 12 Maart 2014

Grüß Gott!

13 Juli 2012 - 23 December 2012

Nothing Toulouse!

01 Augustus 2011 - 21 Augustus 2011

Revenir chez Les Escaliers

12 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Vakantiebaantje bij Les Escaliers de la Combe

Landen bezocht: