Visite! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Yoerike Rijkers - WaarBenJij.nu Visite! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Yoerike Rijkers - WaarBenJij.nu

Visite!

Blijf op de hoogte en volg Yoerike

11 Mei 2014 | Frankrijk, Marseille

Na een korte afwezigheid hier weer een kleine update vanuit la douce France! Op stage gaat het z’n gangetje, ik heb m’n taakjes waar ik meestal wel mee vooruit kan, en deze wissel ik zo vaak mogelijk af met koffiepauzes. Prima dus! Ook heb ik geholpen met allerlei andere dingetjes, zoals het filmen/monteren van een videootje voor de Prix d’Excellence (beste Junior Enterprise van Frankrijk, maar dat mocht helaas niet baten voor het winnen van de titel), en heb ik een presentatie gehouden over de belangrijkste verschillen tussen UniPartners en Marketing Méditerranée.

Sinds Gauthier is gaan samenwonen met z’n vriendin hebben we een nieuwe huisgenoot, een half Amerikaanse Duitser genaamd Brandon. Leuk om wat meer Internationaals in huis te hebben moet ik zeggen! Kingsen met de regel ‘iedereen praat alleen nog z’n moedertaal’ resulteerde dan ook in veel verbaasde blikken van m’n Franse roomies maar vooral in een mooie avond! Ook heb ik een ‘echte’ soirée Euromed meegemaakt, en dat was heer-lijk! M’n roomies Gwen, Morgane en Brandon waren van de partij, en ook een heel aantal mensen van m’n ‘stage’. Beetje jammer alleen dat men de volgende dag (1 mei) geen bussen en metro’s laat rijden, omdat iedereen kennelijk het recht heeft om vrij te zijn op de Dag van de Arbeid waardoor ik niet naar huis kon.. Gelukkig kon Marion me komen ophalen en was ze ook zo lief om ’s avonds mee Marelke en mama te gaan ophalen!

Met hen heb ik een heerlijk weekendje gechilld in Marseille en omgeving! Zo heb ik de mooie plekjes van de stad laten zien en we hebben enorm genoten van de zon in het park en op het strand (nu was Marel ‘la tomate néerlandaise’!). Ook zijn we een dagje in het mooie Cassis geweest, en hebben we overal heerlijk gegeten! Ontzettend fijn om m’n leventje hier te kunnen delen met anderen! Enne, mutti: Fijne Moederdag vandaag! Helaas moesten ze dinsdagochtend alweer vroeg in het vliegtuig zitten, en heb ik twee daagjes gewerkt, een heerlijk avondje gehad met Céline aan de Vieux Port en lekker gekookt met Marion. Omdat ik nog niet genoeg Franse feestdagen (en dus vrije dagen!) had meegemaakt, was het 8 mei Franse Bevrijdingsdag en hoog tijd om Lisa op te gaan halen op het station!

Om haar vier daagjes Marseille goed te laten beginnen zijn we direct op het strand neergeploft (la tomate belge cette fois!) en zijn we op dag 1 onze favoriete visjes gaan scoren bij Carrefour! Vrijdag hadden we de ‘Tour de Marseille’ gepland, en zijn we wederom geëindigd op het strand. Maar oke, als het 25 graden is kun je ook niet anders dan brooooonzer au soleil! ’s Avonds hebben we met m’n roomies, en nog wat vrienden van hen drankspelletjes gespeeld, waaronder het eerder genoemde kingsen om écht te integreren in het Franse leventje. Mijn nieuwsgierigheid naar Aix-en-Provence resulteerde in een tripje naar deze prachtige stad op zaterdag. Wat een ontzettend knusse, mooie stad is dat, het ademt de Zuid-Franse sfeer waar ik zo van houd en de vele buitenlandse studenten geeft de stad ook een internationaal tintje. Overal mooie pleintjes, fonteintjes, knusse straatjes, en terrassen. Heel veel terrassen. En als je denkt dat je nu écht alle restaurants hebt gezien, komt er nóg wat. Ge-wel-dig dus! Het lijkt wel of Aix alle charme van ‘grote broer’ Marseille heeft opgeslokt ;-) Waar het al dagenlang ontzettend mooi, zonnig en warm weer was, waren de weergoden ons zondag wat minder goed gezind. En dat hoewel we een picknick/tanning session aan les Calanques op de planning hadden staan.. In Frankrijk is zondag meestal echt een dode dag, dus bij gebrek aan een fantastisch alternatief hebben we toch een bezoekje gebracht aan twee calanques. Zag er schattig uit, maar het is toch anders zónder stralend zonnetje (al was het alles behalve koud). Wel was de picknick erg lekker, maar toen we als toetje naar de Starbucks wilden gaan, bleek deze gesloten te zijn op zondag.. Can it get worse?! Om het leed enigszins te verzachten hebben we onszelf op een ander heerlijk koffietje getrakteerd en daarna thuis een fles wijn opengetrokken (gewoon omdat het kan). Correct opgemerkt door m’n gast: Zondag is ‘trainingspakken-dag’ in Marseille, er liepen echt téveel mensen rond in trainingspak waarvan de helft de terribly ugly pakkies van Olympique de Marseille.. Tikje jammer, maar het contrast met Toulouse/Aix-en-Provence etc werd weer ‘ns goed duidelijk ;-) Helaas kwam vandaag ook aan Lisa’s bezoekje een eind, maar wat was het chill!

Inmiddels durf ik te zeggen dat Marseille in het algemeen niet echt de mooiste stad is die ik ooit heb gezien. Er zijn zeker mooie wijkjes, straatjes en andere plekjes zoals de Vieux Port, le Panier, en Notre Dame de la Garde en het strand is fantastisch, maar over het algemeen straalt het weinig van de Franse sfeer uit waar ik zo van houd. Neemt niet weg dat de stad ook over een mooie omgeving beschikt, met Cassis, Aix-en-Provence en les Calanques op korte afstand! Nu nog 2,5 week werken en genieten van de zon, en dan kom ik weer naar Nederland! Heb gehoord dat het regent en bizar koud is (de helft van de temperatuur hier?), dus ik zal m’n best doen naast m’n lekker bruine huidje (HAHA!) ook een zonnetje mee te nemen naar het Noorden! Nogmaals thanks aan mama, m’n zussie en Lisa, vond het erg leuk dat jullie er waren!

À la prochaine!

  • 12 Mei 2014 - 11:58

    Roy Donders:

    Trainingspak is zo 2013,koop een huispak en je hoort er weer helemaal bij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Marseille

Yoerike

M'n avontuurtjes in het buitenland ;-)

Actief sinds 15 Mei 2010
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 25854

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 29 Juni 2014

Marketing Mediterranée!

12 Februari 2014 - 12 Maart 2014

Grüß Gott!

13 Juli 2012 - 23 December 2012

Nothing Toulouse!

01 Augustus 2011 - 21 Augustus 2011

Revenir chez Les Escaliers

12 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Vakantiebaantje bij Les Escaliers de la Combe

Landen bezocht: