Saint-Matré! :D - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Yoerike Rijkers - WaarBenJij.nu Saint-Matré! :D - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Yoerike Rijkers - WaarBenJij.nu

Saint-Matré! :D

Blijf op de hoogte en volg Yoerike

26 November 2012 | Frankrijk, Toulouse

Jaaa, ik ben terug geweest in Saint-Matré! Heerlijk weekendje gehad, maar laten we dit even in de goede volgorde houden.

Aangezien de eerste twee toetsen op de planning stonden, moest er wat gestudeerd worden. Voor Logistique en my lovely Gestion Financière werd onze kennis getoetst, maar de resultaten laten nog even op zich wachten (februari/maart) ; we zijn tenslotte in Frankrijk. Dat ik nog altijd in Frankrijk ben, werd ook weer ‘ns duidelijk toen er een architecten-beurs bij ons op school was. Die beurs was nog tot daar aan toe, maar je kon de standjes amper zien achter (wat een verrassing) een bult eten. Kosten noch moeite waren gespaard. Een kleine greep uit het assortiment: foie gras, worst, allerlei soorten brood, kazen, jus d’orange en wijn, veel wijn. Het wordt bijna saai ;-) Gelukkig zag een ober onze hongerige watertandende blikken, en voor een glimlach van 7 vrouwen kregen wij een heerlijk bordje chocolaatjes. Aardige mannen, die Fransen!

De derde donderdag van november is kennelijk een belangrijke gebeurtenis hier in Frankrijk. Deze ‘feestdag’ heeft niks te maken met de republiek of een of andere oorlog, nee dit gaat over ’s lands belangrijkste exportproduct. Om 24u ’s nachts wordt namelijk het eerste vat Beaujolais Primeur open gemaakt, een erg jonge rode wijn (van de oogst van dit jaar dus). Het eerste wat je ziet als je de Carrefour binnenkomt nu is dan ook dozen vol Beaujolais Primeur of Nouveau, of natuurlijk Gaillac. Bijzonder wel dat de flessen anders zijn dan je van wijnflessen zou verwachten, dus niet met authentieke etiketten. De primeurs en nouveaux zijn namelijk versierd met tekeningen, krullen, bloemetjes en weet ik wat voor andere frutsels. Ach, is weer ‘ns wat anders! Ik zou niets liever willen dan een mooie hoeveelheid inkopen om jullie te kunnen laten meegenieten van dit lekkers, maar tegen kerst smaakt het kennelijk naar azijn.

Sinterklaas is alweer aangekomen in Nederland, en hoe je het ook wendt of keert, ik mis het! Al hangt er een mooie slinger ‘Welkom Sint en Piet’ van mama, en hebben opa en oma pepernoten opgestuurd (merci beaucoup!), het is toch niet hetzelfde. Heb zelfs Alles is Liefde alweer gekeken met Tessa, maar toch is het anders.. Ik ga hier gewoon Pakjesavond organiseren voor m’n verjaardag, misschien vind ik (net als in Alles is Liefde) wel een zwerver die zo gek is om Sinterklaas te spelen.. Ook ben ik een quiz gaan kijken, met een naam zoals alleen onze geliefde Zuiderburen die kunnen bedenken: de Slimste Mens ter Wereld. De quizvragen zijn nog tot daar aan toe, maar de voornaamste reden om te kijken is een van de juryleden, en bekend Vlaams cabaretier Phillipe Geubels (aangezien ik naar een voorstelling ga met Marel en mama). Wel sta ik versteld van de hoeveelheid kennis van de kandidaten of het gebrek daaraan. Bij tien foto’s van Nederlandse gastronomie (oke, die is niet heel hoogstaand) wisten ze er namelijk 4 te raden: Heineken, Goudse kaas, drop en pindakaas. Vanillevla was mayonnaise, beschuit met muisjes werden koffiekoeken, om nog maar te zwijgen over snert. Anyways, een afleveringetje is altijd goed voor 45 min vermaak!

Toen brak eindelijk de vrijdag aan, wat heb ik af zitten tellen! Sorry aan iedereen hier die mijn eindeloze gezeur hierover aan heeft moeten horen ;-) Na een lekker koffietje met Lisa vertrok ik richting het Parc des Expositions, waar ik had afgesproken met Evelyne en Rachel (van Château Miraval in Saint-Matré, dus ik mocht meerijden). Was nog niet gemakkelijk om ze te vinden, maar uiteindelijk heb ik drie uur lang heerlijk Frans gebabbeld. Tegen achten kwamen we eindelijk aan in Saint-Matré, en wat een heerlijk weerzien! Ontzettend leuk om Ilse, Coen en de meiden te zien, en al was de inrichting van het huis nogal anders dan in de zomer, ik voelde me direct weer thuis ;-) Toch is het een tikkeltje vreemd om te gaan slapen in het bed wat je normaal zelf opmaakt, in de kamer die je normaal schoonmaakt, met een houtkachel die in de zomer alleen voor de sier is, maar daardoor juist extra leuk! ’s Avonds hebben we wat gegeten en bijgekletst. Zaterdagochtend zijn we naar de kerstmarkt in Mauroux gegaan, mede georganiseerd door de school van Laura. De kneuterigheid straalde er vanaf, maar toch grappig dat er in zo’n klein dorpje zoiets van de grond kan komen! Daarna hebben we gelunched, en was het tijd voor de dagelijkse realiteit: huiswerk. Natuurlijk moest daar wat tegenover staan, en met Juliette, Frédérique en Laura heb ik heel wat afleveringen van het Sinterklaasjournaal versleten. Toch fijn om te weten dat ik niet de enige in Frankrijk ben die de goedheiligman niet vergeten is! Het complete drama met de rondgestrooide, teruggevonden en gestolen muntstukken is de revue weer gepasseerd, evenals het onvindbare vriendinnetje van Pietje Verliefd, genieten! ’s Avonds kwamen Rachel en Clara op bezoek, en hebben we met zeven meiden (arme Coen) films gekeken en pizza gegeten, heerlijk avondje dus! Zondag stond er een wandeling met aansluitende uitgebreide lunch gepland, met wat Nederlandse gepensioneerde vrienden, ook weer erg gezellig! Helaas kwam er aan dit relax-weekendje weer een einde, al was het in de trein terug met Rachel ook weer gezellig. Ik heb heerlijk genoten van de stilte, de rust, het alledaagse familieleven en fijne mensen om me heen!

Inmiddels is de allerlaatste lesweek begonnen. Hierna is er nog één week Electives (keuzevakken) en daarna beginnen de examens. Het einde van m’n tijd in Toulouse begint in zicht te raken. Wat ga ik hier veel dingen missen.. Maar tot 23 december ga ik nog met volle teugen genieten van dit heerlijke leven! Ook ben ik natuurlijk volgende week jarig, en ga ik nog naar een concert van Shy’m met Ilse en Juliette. Nog steeds genoeg leuke dingen in het vooruitzicht dus! :D

Bisous!

  • 26 November 2012 - 18:59

    Fenne:

    Aaaah met een tikkeltje weemoed las ik dit verslag. Rode wijn! Saint-Matré! Coen,Ilse&de meisjes! De rode kamer! Franse lunch! :) :) :) :) Spontaan klinkt Zaz in mijn hoofd met mijn Franse lijflied 'je veux'. Die ga ik maar weer eens draaien en dan doe ik ondertussen alsof ik de boel aan het schrobben ben, gnegne. Daaaaag lieve Yoerike, GENIETEN nog even!

  • 26 November 2012 - 19:53

    Cleo:

    Al weer een successtory over het Franse leven. En weer gaat het over eten en wijn, wijn en Beaujolais Primeur. Die uiteraard ook al in Nederalnd aangekomen is. Ja, ja het eerste flesje van 2012 is ook in huize Rijkers al genuttigd. Fijn te horen dat je weer een leuk weekend hebt gehad bij Coen, Ilse en de kids. Al met al een half jaar met heel veel genieten en wat leren maar dat valt volgens mij erg mee. Bij terugkomst in Nederland zijn er natuurlijk wel weer meer verplichtingen. Maar ook dat is natuurlijk ook wel weer leuk.

    Nog even je examens goed maken en dan toch ook weer fijn om naar huis te gaan.

  • 27 November 2012 - 17:47

    Elvere:

    Serieus yoeriek, je zou een boek moeten schrijven. Klinkt goed zoals ik het hoor! Ik mis je moppie!

  • 28 November 2012 - 21:09

    Fred:

    Hee Yeurieke
    Wat veel schrijven jij met alles beleefd en kleuren met geurtjes.
    Smooi man , ben kei indruk onder van stukjes geschreven door jou Oerieke.......hik....
    Schier ok goed Nedersland en mooi ook wel gedaan en nog wel net als toen....hik..
    Aldi trouwens wijn goeie ...hik... Aanbieding... Moete hik... Kope man .kei lekkul...
    Hik,hik prettige jaardag gewenst en en shaplau........
    Groetelkus Freedje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yoerike

M'n avontuurtjes in het buitenland ;-)

Actief sinds 15 Mei 2010
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 25861

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 29 Juni 2014

Marketing Mediterranée!

12 Februari 2014 - 12 Maart 2014

Grüß Gott!

13 Juli 2012 - 23 December 2012

Nothing Toulouse!

01 Augustus 2011 - 21 Augustus 2011

Revenir chez Les Escaliers

12 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Vakantiebaantje bij Les Escaliers de la Combe

Landen bezocht: