Encore huit semaines.. :( - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Yoerike Rijkers - WaarBenJij.nu Encore huit semaines.. :( - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Yoerike Rijkers - WaarBenJij.nu

Encore huit semaines.. :(

Blijf op de hoogte en volg Yoerike

01 November 2012 | Frankrijk, Toulouse

Afgelopen week was het tijd voor de eerste (drukke!) electives week. Dat betekent elke dag van 9 tot 17 les, ofwel terror. Toch stiekem wel fijn om weer les te krijgen in het Engels, want zelfs al gaat het Frans nog zo goed, Engels blijft toch echt gemakkelijker te volgen! Mijn verwachtingen van ‘How to deal with the French?’ waren hoog, maar die heb ik al na het eerste halve uur bij mogen stellen. Na het bespreken van de obvious clichés zoals baguettes, gestreepte truien, béret basque, Astérix en Obélix, Franse trots, en onwil (onkunde!) om Engels te praten, was er namelijk niet veel tijd meer over. Wel interessant was het stuk over culture shock, ofwel de cultuurshock die je ervaart als je in Frankrijk aankomt, maar ook als je straks weer terug bent in Nederland. Verder had de prof, een Chinese Fransman, nog een mooie wijsheid voor ons: Kissing is to say goodbye, hugging is for sorrow. Ik had toch net een wat ander beeld.. Behalve deze wat vreemde quote had de beste man wel veel te vertellen over Franse gewoontes en gebruiken (zowel privé als op het werk), dus uiteindelijk heb ik er nog best veel van opgestoken! Bij thuiskomst zal ik jullie ook 'ns de kneepjes van het vak bijbrengen, want het was echt interessant! Over mijn leraar Intercultural Management kunnen we kort zijn, dat is gewoon een net wat oudere versie van Hans Klok (lees: lange blonde manen), maar dan uit Wales.

Op dit soort dagen is het maar wát fijn om een lange middagpauze te hebben om wat bij te komen. Zittend op het gras, met een baguette de campagne belegd met camembert, in het warme nazomerzonnetje, met m’n Vlaamse en andere internationale vrienden besef ik maar weer eens hoe goed ik het hier heb. ’s Ochtends was het wat fris, maar ’s middags kwam de temperatuur toch nog altijd boven de 20 graden uit, heerlijk dus! Enige probleem is dat het lastig is om je te kleden, want wat ’s ochtends aangenaam is, is ’s middags veel te warm. Maar ach, waar hebben we het eigenlijk over?! Wel jammer dat het vroeg donker is, en er bij thuiskomst uit school niet heel veel zon meer over is om van te genieten..

In de avonden was er dus niet heel veel energie meer voor actie. Gelukkig is de Franse TV nog altijd goed voor heel wat vermaak. Bij 'La France a un Incroyable Talent', de Franse variant van Holland’s Got Talent, gaat het namelijk écht niet alleen om verborgen talenten in de meest vreemde activiteiten die je maar kunt bedenken. Fransen zouden Fransen niet zijn, als er ook nog aandacht werd besteed aan nationale activiteit numero 1: eten! Alle juryleden en kandidaten worden namelijk voorzien van een uitgebreide maaltijd (die dus ook gedurende een niet geringe tijd wordt uitgezonden). Is nog eens wat anders dan wat Haribo snoepjes omdat Haribo toevallig de sponsor is van Holland’s Got Talent! Verder wist m’n huisgenoot Pierre me te vertellen dat er een voetbalwedstrijd was, Nederland-Frankrijk. Ik verwachtte al overvolle kroegen en nogmaals een gelegenheid om mijn oranje EK-armbandje uit de kast te halen. Helaas bleek het te gaan om een vrouwenvoetbalwedstrijd.. Toen ik meldde dat ik geen idee had dat Nederland überhaupt een vrouwenelftal had, kreeg ik als reactie dat het team zelfs heel goed was! Weer wat geleerd dus. Wel kreeg ik een raar soort kriebel in m’n buik bij het zien van de reclameborden: Albert Heijn, Heineken, Radio 538, De Telegraaf, ING.. De beste remedie is dan chocoladepepernoten eten :D

Helaas is vanaf afgelopen vrijdag toch echt de herfst ingezet vrees ik.. Hoewel de bladeren op de grond al langere tijd doen vermoeden dat er wat op komst is, zorgden de temperaturen ervoor dat het nog niet echt tot me doordrong. In het begin van de week zaten we in topjes buiten te lunchen, en zaterdag moest ik zowaar een winterjas aan! Zondagmiddag heb ik de kou toch voor langere tijd weten te trotseren tijdens een wandeling door de stad. My god, zelfs al is het koud en weet de zon daar niet veel aan te veranderen, wat blijft deze stad toch mooi! Zoals de titel al verraadt, heb ik nog minder dan acht weken te gaan hier. Mijn ticket is geboekt, ik kom 24 december om 10.30 aan in Eindhoven. Tot die tijd ga ik nog even volle bak genieten, want time flies when you’re having fun!

Vanaf vandaag heb ik vakantie, alsof ik hier nog niet genoeg vakantie aan het vieren ben ;) Erg veel staat er niet op de planning, behalve twee daagjes Bordeaux met Sofie en Lisa, wat studeren en verder zal de tijd besteed gaan worden aan wijntjes drinken, filmpjes kijken en flaneren door de stad. Ach, je moet wat nu de oever van de Garonne toch echt te kouder begint te worden! Verder is Tessa voor 10 daagjes naar Italië, en krijgen veel van m'n andere vrienden hier familie en vrienden op bezoek, maar ik weet zeker dat het een heerlijke vakantie gaat worden. Waar het deel ‘cultuur’ in Barcelona wat beperkt bleef tot shoppen, Park Guell en Sangria, is ons plan om in Bordeaux wat meer te gaan leren over wijn, we zijn tenslotte in Frankrijk. De rode wijn in Bordeaux is natuurlijk erg bekend, dus hoog tijd om daar wat meer van te weten te komen!

Gros bisous, et à la prochaine!

  • 02 November 2012 - 16:28

    Oma:

    Hoi Yoerike,

    Weer een fantastisch verhaal. Jij geniet echt van die mooie stad Toulouse. Ik denk dat het tijd wordt, dat wij eens op vakantie gaan naar Zuid Frankrijk. Maar dan wel in de zomer. Jammer dat die moeilijke Franse taal een barriere voor mij is.
    Geniet maar van je vakantie en groetjes van:

    Oma xxxx

  • 02 November 2012 - 16:28

    Oma:

    Hoi Yoerike,

    Weer een fantastisch verhaal. Jij geniet echt van die mooie stad Toulouse. Ik denk dat het tijd wordt, dat wij eens op vakantie gaan naar Zuid Frankrijk. Maar dan wel in de zomer. Jammer dat die moeilijke Franse taal een barriere voor mij is.
    Geniet maar van je vakantie en groetjes van:

    Oma xxxx

  • 03 November 2012 - 14:22

    De Romein:

    Ha grote bekende van mij
    Aan de lengte van jouw teksten kan ik wel opmaken dat je wel heel veel vrije tijd hebt....naar mijn idee wel iets te veel ! En wij arme burgers maar belasting betalen voor die hardstuderende jeugd van tegenwoordig. Weet niet of je al bijgepraat bent over de nieuwe Nederlandse politiek ,maar het is afgelopen met de OV. Jaarkaart en met de studiebeurs en de zorgtoeslag en met langstdurend en met................Volgens mij kun je uit mijn reactie wel opmaken dat ik gewoon jaloers ben en ja ik had vroeger ook lange blonde haren,net als Hansie Klokkie.
    Hoop dat je veel plezier hebt in Bordeaux en dat je op wijngebied maar een echte kenner mag worden.Kunnen wij misschien ook nog de vruchten (lees druiven) van plukken in de vorm van geweldige tips.

    Groetjes van een aangeschoten Romein.

  • 05 November 2012 - 20:12

    Cleo:

    Ha Yoerike,

    Erg gezellig verhaal. Ik vind het toch wel fijn als je weer gewoon in Nederland bent. Natuurlijk geniet ik wel van je verhalen en vind ik het erg fijn dat je het zo goed makt daar.

    Verder sluit ik me aan bij "De Romein" en hoop ik dat je ons mee kan helpen bij het uit zoeken van een lekker wijntje. Laat je in Bordeaux maar goed informeren.

    Veel plezier daar!!!!!!

  • 08 November 2012 - 15:50

    Henk Giebels:

    Dag Yoerike, geniet er nog maar acht weken van, want daarna begint het harde werken [ik ben echt serieus!] weer in Maastricht!

  • 08 November 2012 - 21:15

    Gera:

    He die Yoerike,
    Wat kun je toch mooi schrijven! En je kent nog steeds Nederlands na al die Franse maanden... Kun je dadelijk nog wel wennen aan Nederland en het klimaat?
    Nog even en dan zien wij je weer in levende lijve. Eindelijk!
    Geniet nog een aantal weken en tot gauw.
    Groetjes Gera

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yoerike

M'n avontuurtjes in het buitenland ;-)

Actief sinds 15 Mei 2010
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 25859

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 29 Juni 2014

Marketing Mediterranée!

12 Februari 2014 - 12 Maart 2014

Grüß Gott!

13 Juli 2012 - 23 December 2012

Nothing Toulouse!

01 Augustus 2011 - 21 Augustus 2011

Revenir chez Les Escaliers

12 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Vakantiebaantje bij Les Escaliers de la Combe

Landen bezocht: